Tips om pluisjes bij het vlechten te voorkomen.

Ken je dat?

Heb je eindelijk die gave vlecht in het haar weten te wurmen.... Pluist het haar alle kanten op!

Hieronder tips om "pluisjes" bij het vlechten te voorkomen

Producten tegen pluizig haar

Er zijn veel verschillende producten tegen pluizig haar op de markt.
Verschillende producten voor verschillende wensen.
Want voor een losse bos krullen gebruik je hele andere "anti pluis" producten dan voor conrows of een haarstyl met kleine staartjes.

Hieronder een overzicht van mijn favoriete producten & tools om "Fly Away's" bij b.v. een vlecht, staart of conrows onder controle te krijgen.

Haarcrème / Pomade
Een absolute musthave vind ik de haarcrème van Nivea OF de GlossPomade van Kis.
Gebruik een klein beetje van de crème voordat je het haar gaat borstelen, stylen of vlechten. 
Maak je conrows of een haarstyl met meerdere kleine staartjes? Dan kun je een dotje aan de bovenkant van je hand leggen en hier steeds bij een nieuw vlechtje of staartje een vingertje van gebruiken. 

Tools
Goed gereedschap is het halve werk.

Een echte Musthave!
Mijn favoriete borstel ;-) de Oliva Garden Finger Brush.
Deze is voor mij en mijn kids echt onmisbaar. De 1e keer dat ik deze borstel probeerde.... gewoon kippenvel! hahahaha. De borstel is nl. in de vorm van een hand en zorgt daardoor voor een heerlijke hoofdhuid massage.
Het is een lichtgewicht antistatische en geventileerde borstel met nylon en everzwijnharen.
​En is geschikt voor alle haartypes!
Het everzwijnhaar strijkt het haar glad en geeft glans aan het haar, het nylon haar is rond afgewerkt en stimuleert de hoofdhuid. Super zacht voor haar en huid.
                                        

Naast de ontwar borstel gebruik ik voor bij het "precisie werk" zoals vlechten, rechte scheidingen en verschillende haarstylen een klein "toupeer" borsteltje. Hier toupeer ik niet mee maar ik gebruik deze om het haar glad te krijgen. Ik noem het ook wel mijn wonder borsteltje ;-)
Met dit borsteltje krijg je gegarandeerd de meest vervelende pluisjes onder controle. De haartjes van de borstel polijsten de haren dus zeg maar dag tegen bobbels en pluisjes!
Doordat het borsteltje een punt heeft gebruik ik deze ook om rechte scheidingen mee te trekken.



En last but not least:
Ik werk zelf graag het liefste met droog haar. Om "strak" te kunnen vlechten is het soms prettiger om het haar iets vochtig te maken. Ik gebruik daarvoor dan geen water maar een klein beetje Leave-In Spray (op droog haar). Mijn favoriete sprays hiervoor zijn: Miracle Creator van Matrix en of de Gliss Kur Oil Nutrive Spray.


Wat je daarnaast nog kunt doen om pluisjes te verminderen.


Haren wassen:

* Was je haar met lauw water en gebruik een shampoo wat is afgestemd op jouw haartype. 
Heet water droogt je haar & hoofdhuid uit maar, ook je huid. 
Je haar kan hierdoor pluizig worden, je hoofdhuid en huid droog en er kunnen schilvers ontstaan.

*Gebruik na het wassen altijd een conditioner.
Een conditioner sluit de haarschubben en maakt het haar glad waardoor het makkelijk doorkambaar is.
Bang dat je haar te slap word van een conditioner? gebruik dan een conditioner voor fijn haar. Deze zal het haar eerder verstevigen dan slap maken.

Tip:Gebruik je ook wel eens een haarmasker? Sluit ook dan af met een conditioner.
Een haarmasker zet namelijk de haarschubben open zodat de verzorging goed in het haar kan dringen. De conditioner sluit de haarschubben en sluit de voeding van het masker als het ware in.

*Brrrrr....... Spoel als laatste je haar na met koud water.
Door het koude water sluiten de haarschubben (net als bij een conditioner) waardoor het haar glad word en gaat glanzen.

Haren drogen


Heel belangrijk om te weten dat nat haar heel kwetsbaar is en sneller breekt dan droog haar. Handle With Care!! 

*Dep je haar droog ipv wild heen en weer te wrijven. 
Knijp zachtjes met de handdoek in je haar en wikkel de handdoek nog even om je hoofd om de handdoek het vocht uit je haar goed te laten absorberen.

*Gebruik een microvezel handdoek!
Deze neemt meer vocht op dan een "gewone" handdoek waardoor je haar sneller droogt.

*Tot slot voordat je je haar gaat uitborstelen gebruik je een leave-in spray.
De spray zorgt ervoor dat je haar makkelijk doorkambaar is en beschermt het haar.

 xxx Anja


Reacties